آموزش گردشگری و هتلداری

جذب مهمان هنگام رکود و بحران های اقتصادی

جذب مهمان هنگام رکود و بحران های اقتصادی

محمد ابراهیمی

  • یکی از مهم ترین دغدغه مدیران هتل ها ، چگونگی جذب مهمان و پر نمودن اتاق های خود، هنگام رکود بحران های اقتصادی موجود در کشور است .
  • چگونه می توان در یک فرایند برنامه ریزی شده و هدفمند ، هتل یا اقامتگاه خود را از حالت رکود خارج ساخت و تبسم رضایت را برا لبخند خود و مهمانان نشاند ؟

شاید بتوان گفت از عمده ترین راهکارها ، استفاده از فناوری روز در سیستم ها و بخش های مختلف یک هتل است ، بروزرسانی انواع متد های جذب مهمان با توجه به فناوری موجود به گونه ای که از آسان و سهل ترین روش های رزرو گرفته تا استفاده از بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات هتل و حتی اقلام و مواد مصرفی روزانه هتل شامل میشود.

بعنوان مثال هر گونه تغییر و انعطاف پذیری در جهت رضایتمندی بیشتر مهمانان از زمان رزرو تا زمان پذیرش ، اقامت و خروج ، می تواند کمک شایانی به جذب و وفاداری بیشتر مهمان نماید .

آگاه نمودن ، شفاف سازی و اعلام در چگونگی هزینه های پیدا و پنهان پرداختی مهمان از دیگر مقوله هایی است که غفلت از آن ممکن است باعث از دست دادن مهمان یا همان مشتری شود .

عامل دیگری که در جذب مهمان بسیار موثر و تاثیرگذار است ، نحوه برخورد تیم رزرواسیون ، خانه داری و سایر بخش های هتل با مهمانان است . نباید فراموش کرد که در ابتدا شما میزبان هستید و مشتریان شما ، مهمانان شما .

درک این موضوع و چگونگی مواجه با این امر تاثیر به سزایی در حسن معاشرت و خوش رویی و رفتار کلیه کارمندان بخش های مختلف هتل با مهمانان خواهد داشت .

نکته ای دیگر که در جذب و وفاداری مشتری و مهمان بسیار حائز اهمیت است ، استفاده از وسایل و تجهیزاتی است که هم مهمان و هم کارمندان و متصدیان بخش های مختلف یک هتل را راضی نگه دارد .

بعنوان مثال : از اولین لحظه قدم گذاشتن مهمان به اتاق تا زمان خواب ، حمام و دستشویی نقش اساسی در رنگ بخشیدن به تجربه ای خارق العاده برای او ایفا می کند . این که مهمان از چه وسایل خواب و استراحت استفاده میکند ، بر چه تخت و تشک و لحافی بخوابد تا خستگی را رفع و آرامش را به خود برگرداند بسیار مهم است .

وسایل بهداشتی و نظافتی موجود در حمام هتل ها ، همواره یکی از بخش های جذاب مهمانان است ، تا به یادبود ؛ صابون و شامپویی خوش بو و یا چیزی را به یادگار از سفربا خود بردارند و نام و خاطره آن هتل را همواره با خود داشته باشند .

بدیهی است استفاده از کلیه وسایل نظافتی و بهداشتی ، جه مخصوص مهمان و چه مورد استفاده کلیه بخش های عمومی هتل و سایر تجهیزات رفاهی و امنیتی می تواند در رضایت مشتری و مهمان نقش موثر و ویژه ای داشته باشد ، همانگونه که طراحی و زیباسازی هتل و استفاده از وسایل و مبلمان چشم نواز موجود در لابی هتل و اتاق خواب ها و نحوه برخورد پرسنل و کارمندان بخش های مختلف در سرویس دهی و خدمات به مهمانان خود ، می تواند خاطره ای خوب و زیبا برای مسافران و مهمانان بسازد .

سرویس های ویژه تور شهری و بازدید از اماکن سیاحتی و تفریحی با تعرفه ها و نرخ های ویژه و کم هزینه می تواند خاطره ای جذاب در حافظه مهمانان یک هتل برای مدت های طولانی ثبت نماید  ، چه بسا ممکن است جزء وفادارترین مشتریان و مهمانان همیشگی یک هتل با مدیریتی خوب ، شایسته و با تدبیر باشد .تا با ترسیم یک استراتژی هوشمندانه بر رکود و بحران های اقتصادی موجود غلبه نماید و ستاره های هتل خود را همواره پر فروغ و پر صلابت پایدارسازد.